Ul. Paderewskiego 124A 35-304 Rzeszów, Polska
(+48) 666-111-439
fundacja@zywienioweabc.com.pl

Ruch to zdrowie, ale ja nie mam czasu..

Oops...
Slider with alias none not found.

Moi Drodzy ! Nie ma się co oszukiwać, czas płynie a razem z nim pojawiają się kolejne zmarszczki i przybywa lat. Konsekwencją starzenia się jest zmniejszenie rezerw czynnościowych poszczególnych narządów i zdolności adaptacyjnych całego organizmu. Ponadto pogarsza się zdrowie, nie tylko na płaszczyźnie fizycznej, ale także psychicznej, socjalnej i społecznej.
Wszyscy wiemy doskonale, że odpowiedni sposób odżywiania ma ogromny wpływ na ogólny stan naszego zdrowia. Okazuje się tymczasem, że nie tylko zdrowa dieta, ale także aktywność fizyczna ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Ruch pozwala utrzymać szczupłą sylwetkę, ale także wpływa pozytywnie na cały nasz organizm. Badacze są zgodni, że regularne ćwiczenia znacznie obniżają ryzyko zapadalności na choroby cywilizacyjne, takie jak: cukrzyca typ 2, nadciśnienie, otyłość.
Jednak co się okazuje w Polsce w 2013 roku według CBOS 66 procent ankietowanych miało styczność z aktywnością fizyczną, ale niestety tylko 40 procent z nich uprawiało sport regularnie.
A to właśnie w tej regularności tkwi cały sekret. Badacze z „Archives of Internal Medicine" przez 20 lat monitorowali stan zdrowia 540 starszych biegaczy oraz 420 osób w takim samym wieku, ale nie uprawiających żadnej aktywności ruchowej. Wynik były zaskakujący, bowiem ci pierwsi, aż o 16 lat później zaczynali borykać się z niepełnosprawnością.
Ponadto Badanie przeprowadzone przez dr Pekka Oja z fińskiego UKK Institute for Health Promotion Research wykazało, że ryzyko zgonu wśród osób, które uprawiają sporty rakietowe jest o 47% niższe; u pływaków to ryzyko maleje o 28%, a u tych, które uprawiają aerobik wskaźnik śmiertelności jest niższy o 27%. Miłośnicy jednośladów mają o 15% więcej szans na długie życie niż ci, którzy najbardziej lubią siedzieć w fotelu.
Ale to nie wszystko, interesujący jest również fakt do jakiego doszli tajwańscy naukowcy. Otóż, stwierdzili oni, że 15 minut ruchu dziennie wydłuża życie o 3 lata. Dla porównania bezczynne siedzenie przed telewizorem przez 6 godzin skraca nasze życie o 5 lat.

Co ciekawe kilkuminutowy spacer lub slow-jogging. powoduje wydzielanie endorfin, co pozytywnie wpływa na nasz nastrój.

Brak ruchu jest problemem wszech obecnym, ale szczególnie uwidocznia się u osób w podeszłym wieku, dlatego warto zaznaczyć, że systematyczne ćwiczenia fizyczne wpływają na zachowanie sprawności, niezależności i samodzielności w wykonywaniu czynności dnia codziennego, dlatego są istotnym elementem pomyślnego starzenia się.
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by każdy człowiek przeznaczał przynajmniej 150 minut tygodniowo na ćwiczenia odpowiednio dopasowane do wieku o średniej lub wysokiej intensywności.
W świetle tych wszystkich informacji jednoznacznie należy stwierdzić, że brak ruchu szkodzi, dlatego znając już wszystkie pozytywne aspekty aktywności fizycznej, zdecydowanie łatwiej powinno Ci być ubrać się w sportowy strój i ruszać do parku.
No dobrze, rozumiem, ale mi się nie chce, nie mam czasu, zmęczony/a jestem! Mówi wielu z nas. Dlatego musimy znaleźć jakiś sposób jak tu się zmobilizować, hm….
Najważniejsze będzie przenalizowanie harmonogramu swojego dnia, jak i siebie samego. Może akurat dla Ciebie pobudka pół godziny wcześniej lub rezygnacja z wieczornego serialu, da ci właśnie ten dodatkowy czas na ćwiczenia. A może warto wybrać się na wspólny spacer z całą rodzinę. Ciekawym rozwiązaniem dla osób mających dziećmi, są wspólne zabawy na świeżym powietrzu.
Z pewnością na początku swojej drogi, nie ma co odkładać treningu na wieczór, bo jak wskazują liczne badania naukowe, po całym ciężkim dniu twoja silna wola będzie wyczerpana i przegrasz ten nierówny pojedynek.
Spróbuj też małych zmian. Możesz wracać z pracy szybszym tempem, porozciągać się zanim usiądziesz do komputera czy bardziej dynamicznie sprzątać lub wyprowadzać psa.
Ciekawym pomysłem jest założenie dzienniczka aktywności fizycznej, w którym zapisywać będziesz datę i czas trwania ćwiczeń. Gdy będziesz widzieć te wszystkie zapisane i zrealizowane treningi, gwarantuję, że trudno będzie ci po kilku tygodniach porzucić aktywność.
Podstawową kwestią jest też pozytywne nastawienie do treningu. Najlepiej wybierz taką formę ruchu, która sprawia ci przyjemność. Slow jogging, pływanie, nordic walking, trening na siłowni – jest w czym wybierać.
Pamiętaj ta aktywność jest chwilą dla Ciebie, w końcu robisz coś z myślą o swoim samopoczuciu i zdrowiu!
Gdy uznasz ruch za przyjemny element twojego codziennego życia, bez którego nie wyobrażasz sobie już swojego planu dnia, efekty w postaci świetnej sylwetki i dobrego samopoczucia pojawią się same.
My ze swojej strony zapraszamy Was na spotkania z naszym instruktorem slow joggingu. Darek ma ogromne serce do sportu i na pewno zaszczepi w niejednym z Was w miłość do aktywności fizycznej.

Facebook