Ul. Paderewskiego 124A 35-304 Rzeszów, Polska
(+48) 666-111-439
fundacja@zywienioweabc.com.pl

Dieta śródziemnomorska

Oops...
Slider with alias none not found.

Dziś chcielibyśmy przedstawić dietę i to nie byle jaką! Jest to najlepsza ze znanych diet, która ma za zadanie wspomóc pracę układu sercowo-naczyniowego. Dieta śródziemnomorska, bo o niej mowa, ma parę założeń:

*Duże spożycie warzyw i owoców.
*Duże spożycie oliwy z oliwek, mniej tłuszczów zwierzęcych.
*Duże spożycie nasion i roślin strączkowych.
*Średnie spożycie mleka i przetworów mlecznych.
*Średnie spożycie alkoholu (pijemy głównie czerwone wino).
*Średnie spożycie ryb.
*Małe spożycie mięsa i produktów mięsnych.

Kryteria te opracowała badaczka Antonia Trichopoulou na podstawie obserwacji tego jak żywili się mieszańcy Krety do lat 60. ubiegłego wieku. Kreteńczycy byli grupą badaną pod względem diety dlatego, że występowała u nich najmniejsza umieralność na zawały serca porównując inne nacje zamieszkujące tereny dookoła Basenu Morza Śródziemnego. Po przeanalizowaniu ich sposobu żywienia, naukowcy wyciągnęli kilka wniosków:
               Dieta śródziemnomorska opiera się ograniczeniu tłuszczy zwierzęcych i zastąpieniu ich tłuszczami roślinnymi np. oliwą z oliwek. Można na niej śmiało smażyć, piec z jej dodatkiem, ale najwięcej dobrego zdziała stosowana na surowo do potraw, np. sałatek. Kupując oliwę z oliwek pamiętajmy, żeby wybierać tylko oliwę Extra Virgin. Zawiera ona najwięcej przeciwutleniaczy oraz bardzo dużo MUFA, czyli jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (obniżają poziom LDL, czyli ,,złego cholesterolu”). Sałatki ze świeżych warzyw i warzywa ogólnie są stosowane bardzo często. Wybieramy owoce zamiast deserów, np. ciast. Im więcej surowych owoców i warzyw włączymy do naszej diety, tym lepiej dla nas. Najoptymalniej byłoby zjadać je ok. 4 razy dziennie, do każdego posiłku. Dostarczymy dzięki temu błonnik oraz całą gamę witamin i innych składników, niezbędnych dla naszego zdrowia. Dostarczać błonnika pomogą nam także produkty zbożowe, np. chleb, makaron. Wybierajmy te z mąki razowej, bo mąka razowa jest bogata w witaminy z grupy B.  Mięso (szczególnie czerwone) powinno być zjadane od święta (max raz w tygodniu), a podstawowym źródłem  białka powinny być ryby. Dodatkowo powinny być to tłuste ryby zawierające sporą porcję kwasów omega-3, oraz witaminy D.  Mleko i jego przetwory w diecie śródziemnomorskiej są spożywane parę razy w tygodniu, ale nie więcej niż raz dziennie. Dostarczają nam białka, wapnia, fosforu i witaminy D. Tłuszcze do smarowania z naciskiem na masło, również powinniśmy ograniczyć do minimum. Masło jest idealnym dostawcą tłuszczy zwierzęcych, których chcemy uniknąć. Dobrym pomysłem na zastąpienie go, będzie stosowanie masła z awokado. Podobnie jak z masłem jest z jajkami. Najlepiej jeśli będziemy je jeść maksymalnie 3 razy w tygodniu i gotowane na miękko. Stanowczo należy odstawić również napoje słodzone. Do picia powinniśmy wybierać tylko i wyłącznie wodę. Należy pamiętać, że wino choć chwalone za swoje właściwości prozdrowotne i występujące w diecie śródziemnomorskiej to jednak jest alkoholem i trzeba jego spożycie skonsultować z lekarzem.
               Jeśli masz problem z wysokim poziomem cholesterolu LDL, chorobami układu sercowo-naczyniowego lub po prostu chcesz chronić swoje serce, to bardzo polecamy ten sposób żywienia!
?

Żródła:
Lnk do pobrania PDF
Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii PDF

Facebook